اهل بیت از نگاه حضرت فاطمه (س)

1- اهل البیت وسیله ارتباط مردم با خدا

«نحْنُ وَسیلَتُهُ فى خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ».[1]

«ما أهل بیت پیامبر، وسیله ارتباط خداوند با خلق او هستیم، ما برگزیدگان پاك و مقدّس پروردگار مى باشیم».

 

2- اهل البیت حجت خدا بر خلق

«وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَیْبِهِ».[2]

ما حجّت و راهنمای خداوند بر مردم هستیم.

 

3- اهل البیت وارثان پیامبران

«وَ نَحْنُ وَرَثَهُ أنْبیائِه».[3]

«ما وارثان پیامبران الهی هستیم».

 

4- رفع اختلاف مسلمین با اطاعت از اهل البیت

«أمّا وَاللّهِ، لَوْ تَرَكُوا الْحَقَّ عَلى أهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَهَ نَبیّه، لَما اخْتَلَفَ فِى اللّهِ اثْنانِ، وَ لَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَف، وَ خَلَفٌ بَعْدَ خَلَف، حَتّى یَقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ(علیه السلام)».[4]

«به خدا سوگند، اگر حقّـ یعنى خلافت و امامتـ را به اهلش سپرده بودند; و از عترت و اهل بیت پیامبر صلوات اللّه علیهم پیروى و متابعت كرده بودند حتّى دو نفر هم با یكدیگر درباره خدا ـ و دین ـ اختلاف نمى كردند. و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یكى پس از دیگرى منتقل مى گردید و در نهایت تحویل قائم آل محمّد(عجّل اللّه فرجه الشّریف، و صلوات اللّه علیهم اجمعین) مى گردید كه او نهمین فرزند از حسین(علیه السلام) مى باشد».

 

5- اطاعت از اهل البیت، رشته سامان امت

«فَجَعَلَ اللّه ُ . . . إطاعَتَنا نِظاما لِلمِلَّةِ».[5]

حضرت فاطمه علیهاالسلام: «خدا اطاعت از ما را رشته سامان ملّت قرار داده است». 

 

6- امامت از اهل البیت باعث ایمنی از اختلاف

«فَجَعَلَ اللّه ُ… إمامَتَنا أمانا لِلفُرقَةِ»؛[6]

«و امامت ما را مایه ایمنی از تفرقه قرار داده است».

 

 7- سفارش به تقوی

«اِتَّقُوا اللّه َ حَقَّ تُقاتِهِ».[7]

فاطمه زهرا علیهاالسلام: «تقوای خدا را آن گونه که باید در پیش گیرید».

 

8- تحلیل دشمنی دشمن علیه اهل بیت(ع)

 قالت:«لکنها احقاد بدریۀ و تراث احدیۀ کانت علیها قلوب النفـاق مکتمنـه لا مکان الوشاة فلما استهدف الامر ارسلت علینا شابیب الآثار».[8]

«این همه کینه توزیها از جنگ بدر و انتقام جویى ها از جنگ احد است کـه در دلهاى منافقان پنهان بود اما روزى که حکومت را غصب کردند تمام آن کینه هـا و حسادتها را بر ما فرو ریختند».

 

9- تعریف از خانواده خود

«لقد جائکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علـیکم بـالمؤمنین رؤ ف رحیم  فان تعزوه و تعرفوه تجدوه ابى دون نسائکم و اخا ابن عمـى دون رجـالکم و لنعم المعزى الیه  فبلغ الرساله، صادعا بالنذاره، مائلا عـن مدرجـۀ المشـرکین، ضـاربا ثـبجهم، اءخذا باکظامهم، داعیا الى سبیل ربه بالحکمه والموعظه الحسنه، یکسر الاصنام و ینکث الهام حتى انهزم الجمع و ولوا الدبر، حتى تفرى اللیل عـن ص»[9]

هر آینه پیامبری از خود شما مبعوث شده، هر آنچه شما را رنج بدهد بر او گران می‌آید و سخت است و او سخت به شما دلبسته و او با مؤمنان رئوف و مهربان است. این رسولی که از جانب خدا آمده، اگر تحقیق کند، پدر من بود نه پدر شما؛ در عقد اخوت پسر عموی من بود نه مردان شما؛ چه نسبت نیکویی میان آن دو است!

 

منابع:

[1] شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج 16، ص 211.

[2] شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج 16، ص 211.

[3] شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج 16، ص 211.

[4] الإمامه والتبصره: ص 1، بحارالأنوار: ج 36، ص 352، ح 224.

[5] الإحتجاج ، ج 1 ، ص 134 .

[6] الإحتجاج ، ج 1 ، ص 134 .

[7] شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید :ج 16 / ص211.

[8] بحار الانوار ج 43 ص 156.

[9] الاحتجاج – الشيخ الطبرسي – ج ١ – الصفحة ١٣٤.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن