در کلام بزرگان

—————————————————

حضرت فاطمه زهرا(س) در کلام بزرگان 

—————————————————

1- حضرت فاطمه (س) در کلام حضرت امام خمینی  (ره) 

2- حضرت فاطمه (س) در کلام مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای 

3- حضرت فاطمه (س) در کلام استاد توفیق ابوعلم 

4- حضرت فاطمه (س) در کلام علاّمه مجلسی 

5- حضرت فاطمه (س) در کلام استاد عباس محمود عَقّاد  

6- حضرت فاطمه (س) در کلام مرحوم آیت الله سید کاظم قزوینی 

7- حضرت فاطمه (س) در کلام علامه شیخ صاوی شعلان

8- حضرت فاطمه (س) در کلام آیت اللّه سیّد محمد حسین فضل اللّه

9– حضرت فاطمه (س) در کلام آیت الله شهید مطهری

10- حضرت فاطمه (س) در کلام آیت الله ابراهیم امینی

11-حضرت فاطمه (س) در کلام استاد دکتر سیّد جعفر شهیدی

12- حضرت فاطمه (س) در کلام دکتر علی ابراهیم حسن 

13-حضرت فاطمه (س) در کلام علامه سیّد شرف الدّین 

14- حضرت فاطمه (س) در کلام علامه محمداقبال لاهوری 

15- حضرت فاطمه (س) در کلام استاد عبدالزّهراء 

16- حضرت فاطمه (س) در کلام سلیمان کتانی

17- حضرت فاطمه (س) در کلام ماسینیون محقق فرانسوی 

18- حضرت فاطمه (س) در کلام حافظ ابونعیم اصفهانی 

19- حضرت فاطمه (س) در کلام عبد الحمید بن ابی الحدید 

20- حضرت فاطمه (س) در کلام علامه اربلی 

21-حضرت فاطمه (س) در کلام علامه خبیر ابن شهر آشوب مازندرانی

22- حضرت فاطمه (س) در کلام محقق شهید حاج ملا محمد باقر صاحب   

23- حضرت فاطمه (س) در کلام دکتر علی شریعتی 

24- حضرت فاطمه (س) در کلام آیت الله جوادی آملی

25- حضرت فاطمه (س) در کلام خطیب بغدادی 

26- حضرت فاطمه (س) در کلام مسلم بن حجاج قُشیری

27- حضرت فاطمه (س) در کلام تِرمِذی

28- حضرت فاطمه (س) در کلام محمد بن اسماعیل بُخاری    

29- حضرت فاطمه (س) در کلام علامه طباطبایی (ره) 

30- حضرت فاطمه (س) در کلام ابو سعید خدری

31- حضرت فاطمه (س) در کلام آیت الله محمد تقى مصباح يزدى

32- حضرت فاطمه (س) در کلام مرحوم آیت‌الله محمد رضا گلپایگانی

33- حضرت فاطمه (س) در کلام حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی

34- حضرت فاطمه (س) در کلام مرحوم آیت الله بهجت

35- محی الدین ابن عربی

36- محدث خبیر مرحوم حائری

—————————————————

 

1- حضرت فاطمه(س) در کلام حضرت امام خمینی(ره):

حضرت فاطمه زهرا (س) یک زن معمولی نبوده است؛ یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخۀ انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان.

تمام ابعادی که برای زن متصوّر است و برای یک انسان متصوّر است، در فاطمه زهرا علیهاالسلام جلوه کرده و بوده است.

او زن معمولی نیست او موجودی ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است… تمام هویّت های کمالی که در انسان متصوّر است و در زن تصوّر دارد، تمام در این زن است…

زنی که تمام خاصّه های انبیا در اوست؛ زنی که اگر مرد بود، نبیّ بود؛ زنی که اگر مرد بود به جای رسول اللّه بود… انسانی است به تمام معنی انسان، زنی است به تمام معنی زن.

صدیقه طاهره… از مرتبه طبیعت شروع کرده است [و] حرکت کرده است؛ حرکت معنوی با قدرت الهی، با دست غیبی با تربیت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم مراحل را طی کرده است تا رسیده است به مرتبه ای که دست همه از او کوتاه است….

خداوند متعال به حضرت زهرا علیه االسلام بیشترین بهره را از شکوه و جلالت بخشیده، به طوری که برای هیچ زنی امکان دسترسی بدان نیست.

منبع: صحیفه امام، ج 7، صص 337- 338.

 

یک زن معمولی نبوده است؛ یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخۀ انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان.
معنویات، جلوه‌های ملکوتی، جلوه‌های الهی، جلوه‌های جبروتی، جلوه‌های مُلکی و ناسوتی- همه- در این موجود مجتمع است.
تمام هویت‌های کمالی که در انسان متصور است و در زن تصور دارد- تمام- در این زن است.

منبع: صحیفه امام، ج 7، صص 337- 338.

 

فاطمه زهرا (س) زنی که افتخار خاندان وحی [است] و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می‌درخشد.

منبع: صحیفه امام، ج 12، ص 274.

 

زنی که در حجره‌ای کوچک و محقر، انسان‌هایی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می‌درخشد.

منبع: صحیفه امام، ج 16، ص 192.

 

2- حضرت فاطمه(س) در کلام مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای:

قلب این زن حکیمه و این زن عالمه و این زن محدثّه و این زنی که با عوالم غیب ارتباط داشت و این زنی که فرشتگان با او حرف می زدند، آن چنان به عوالم مُلک و ملکوت روشن بود که قلب علی علیه السلام و قلب پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم .

این زن با همه ظرفیّت و با آن مقام شامخ پشت امیرالمۆمنین علیه السلام مثل کوه ایستاد و تا زنده بود در همه مراحل زندگی با تمام وجود از امیرالمۆمنین علیه السلام و از مقام ولایت دفاع کرد.

«در صحنه تعریف معنوی فاطمه زهرا (علیهاالسلام) وارد نمی شویم، لیکن در زندگی معمولی این بزرگوار، یک نکته مهم است و آن جمع بین زندگی یک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظایفش در خانه از یک طرف، و بین وظایف یک انسان مجاهد، غیور، خستگی ناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسی مهم، بعد از رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله)، که به مسجد می آید و سخنرانی و موضعگیری و دفاع می کند و حرف می زند و یک جهادگر به تمام معنا و خستگی ناپذیر و محنت پذیر و سختی تحمل کن است، از طرفی دیگر».

 

«بگذارند ازدواج برای دختر مسلمان و زن جوانی که در محیط اسلامی است، مثل ازدواج فاطمه زهرا(علیهاالسلام) باشد؛ ازدواج با پیوند عشقی معنوی و الهی و جوششی بی نظیر میان زن و مرد مؤمن و مسلمان، و همکاری و همسری به معنای واقعی بین دو عنصر الهی و شریف، اما بیگانه از همه تشریفات و زر و زیورهای پوچ و بی محتوای ظاهری».

 

«ساده زیستی دختر پیامبر یک نمونه برای زنان امروز جامعه ماست. ما روحیه مصرف گرایی را کنار بگذاریم و در زندگی به حد لزوم اکتفا کنیم و از افراط بپرهیزیم و آرزوهای حقیر و کوچک را فدای ارزش های بزرگ بکنیم؛ نمونه کامل آن را در زندگی فاطمه زهرا (علیهاالسلام) می توان در تاریخ مشاهده کرد. جهیزیه دختر پیامبر، فقیرانه ترین جهیزیه ای بود که در آن روز در بین مردم رایج بود».

 

«در جامعه انقلابی ما اگر شأن زن از مرد بیشتر نباشد، کمتر نیست و روی این اصل باید ویژگی های زن در زمینه های گوناگون، مانند آموختن علم، جهاد، ارتباط با مرد، نقش مادری (که [در] تمام این ها زندگی حضرت زهرا(علیهاالسلام) یک نمونه است)، مورد بررسی قرار گیرد.

منبع : سلمانی . ا . 1392 . بررسی سیره خانوادگی ائمه طاهرین علیها السلام ، پایان نامه دانشگاه اصفهان ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی کارشناسی ارشد رشته تاریخ گرایش شیعه شناسی.

 

ما باید احساس محبت به فاطمه زهرا(س) را در زندگی خود پیاده کنیم؛ زیرا بدون پیوند عملی به اصل آن،‌ محبت مورد سؤال قرار خواهد گرفت.
در پی محبت باید اطاعت و متابعت باشد.

(مهر ولایت، سخنرانی در دیدار با مداحان اهل بیت(ع)، 17/1/1369)

 

خداوند با توجه به معرفت، خلوص، صبر و فداکاری حضرت فاطمه زهرا (س)، آن حضرت را مرکز فیوضات خود قرار داده است.
ما که خود را محب آن بانوی بزرگ اسلام می‌دانیم، باید در اطاعت، عبادت و جهاد، رهرو آن حضرت باشیم.

(یاس عصمت، صص 104 و 113)

مادران ما می‌دانند اگر بخواهند پیروان صادق فاطمه (س) باشند، باید در دامان خویش، یاران حسین (ع) و زینب (س) را بپرورانند.

(یاس عصمت، ص 104 و 113)

عمده‌ترین رمز بقای اسلام، از طریق اولاد زهرا (س) باقی ماند.

(یاس عصمت، صص 104 و 113)

خودسازی و تأثیر سازنده در محیط زندگی انسان‌ها، راهی است که فاطمه زهرا (س) پیمود و ما نیز به عنوان پیروان آن حضرت باید در همین راه حرکت کنیم.

(یاس عصمت، صص 104 و 113)

 

این شخصیت جامع الاطراف فاطمه زهرا(س) است، این الگوست، الگوی زن مسلمان این است.

(یاس عصمت، صص 104 و 113)

 

آن بزرگوار، از یک طرف، مظهر تعبد و تسلیم در مقابل تکلیف الهی و مظهر مجاهدت و شهادت مظلومانه‌ است و از طرف دیگر، مظهر عظمت و شکوه و تنویر افکار عامه ملت اسلام در طول قرن‌هاست.

(مهر ولایت، سخنرانی در دیدار با خانواده‌های شهدا و جانبازان رودبار و منجیل، 13/10/1368)

 

اسلام، فاطمه، آن عنصر برجسته و ممتاز ملکوتی را به عنوان نمونه و اسوه زن معرفی می‌کند.

(مهر ولایت، سخنرانی در دیدار با جمیع کثیری از زنان، 26/10/1368)

 

فاطمه زهرا (س) به صورت، یک بشر و یک زن، آن هم زنی جوان است، اما در معنی یک حقیقت عظیم و یک نور درخشان الهی و یک بنده صالح و یک انسان ممتاز و برگزیده است.

(مهر ولایت، سخنرانی در دیدار با جمیع کثیری از زنان، 26/10/1368)

 

3- حضرت فاطمه(س) در کلام استاد توفیق ابوعلم:

«فاطمه یکی از سازندگان تاریخ اسلام است. در عظمت شأن و رفعتِ مقامِ ارجمند او همین بس که او تنها دختر بزرگوار پیامبر بزرگ صلی الله علیه و آله وسلم و همسر امام علی بن ابی طالب علیه السلام و مادر حسن علیه السلام و حسین علیه السلام است و در حقیقت او آرامِ جان و سرورِ دلِ پیامبر خدا بود. زهرا، همان بانویی است که میلیون ها آدمی را چشم و دل به سوی اوست و نام گرامی اش بر زبان ایشان است؛ بانویی که پدرش او را «مام پدر خود» می خواند. تاج کرامتی که پدر بر تارک دختر خویش نهاد، مستوجب تکریم است.»

منبع : ابوعلم، توفيق؛ فاطمه‌ي زهرا؛ ترجمه: صادقي، علي‌اكبر؛ تهران:انتشارات اميركبير، چ1، 1353ه.ش

 

حضرت زهرا – که خدایش از او خشنود باشد- از جهت صفات بی همتا، از دید ملکات نفسانی شریف، از نظر روح، بزرگوار، و از موضع درک برجسته بود. او سریع الفهم و تیز هوش بود. کلام و منطق اش گویا، مکارم اخلاقیش در نهایت بزرگواری، عطایا و فیض اش به هر سو پراکنده بود. زنی بی باک، دلیر، آزاده، خالی از عجب و خود بزرگ بینی و مجموعه ای از صفات برجسته انسانی بود. او در جایگاهی رفیع و بلند از پاکدامنی و صداقت جای داشت. نسلی پاک و دامنی عفیف و به دور از آلودگی دارا بود. او در شرافت میان دختران حوّا بلامنازع بود و در میانشان ،شأن و مرتبتی مخصوص داشت.

منبع: فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، ص 31

 

4- حضرت فاطمه(س) در کلام علاّمه مجلسی:

بزرگان فُصَحا و بُلَغا از علوّ کلمات و مضامین ظاهر و باطن کلمات خطبه ای که زهرا علیهاالسلام در مسجد مدینه ایراد کرد، انگشت تعجّب به دندان گزیدند… فاطمه زهرا علیهاالسلام با آن حال غم و اندوه به مسجد رفت و ارتجالاً و بدون اینکه قبلاً آن را تنظیم کرده باشد [آن را] بر زبان جاری کرده است.

 

آن بیان حکیمانه و آن ارتباط با غیب و آن ظرفیت والا و بالا و آن نورانیّت قلب و بیان را همه و همه، یکسره در راه خدا خرج کرده است.

منبع : مجلسی. م. 1389 . زندگانی حضرت زهرا علیها اسلام. ترجمه جلد 43 بحارالانوار، مترجم ومحقق محمد روحانی، تهران: انتشارات منیر، 1073صفحه.

 

5- حضرت فاطمه(س) در کلام استاد عباس محمود عَقّاد:

«در هر دیانتی چهره ای از زن کامل و ارزنده وجود دارد که معتقدان به آن دیانت در مقابل او تعظیم می کنند و او را بسان آیتی از خدا در بین آفرینندگانش، از زن و مرد، می ستایند. در بین مسیحیان سیمای حضرت مریم عذرا، مقدّس است در اسلام وجود نورانی و پربرکت زهرا مقدّس است.

منبع:  از کتاب دانستنیهای فاطمی نوشته آقای علی غزالی اصفهانی.

 

در هر آئینی صورت زنانه کامل و مقدّسی وجود دارد که به تقدیسش مومنان به آن آئین سر کرنش فرود می آورند، این صورت بسان نشانه برجسته ای است که خداوند در آنچه که از مرد و زن آفریده قرار داده است. پس اگر در آئین مسیحیت صورت مریم عذرا مورد تقدیس قرار گیرد؛ لاجرم در اسلام باید صورت فاطمه بتول به پاکی ستوده شود.

منبع: فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، ص31.

 

6- حضرت فاطمه(س) در کلام مرحوم آیت الله سید کاظم قزوینی:

فاطمه؛ و توچه می دانی که فاطمه کیست؟ یکتا انسانی است که طبیعت زنانگی را پذیرفته تا نشانی از قدرت رسای پروردگار و توانایی شگفت انگیز و نوآور او باشد؛ زیرا خداوند متعال حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم را به مثابه نشانه قدرتش در بین پیامبران آفرید و سپس پاره تن و دخترش فاطمه زهرا علیهاالسلام را از وجود او آفرید تا نشانه ای بر قدرت او در آفرینش آفریده ای از جنس زن باشد که مجموعه ای از فضایل و مجموعه ای از مواهب و بخشش هاست.

خداوند متعال به حضرت زهرا علیه االسلام بیشترین بهره را از شکوه و جلالت بخشیده، به طوری که برای هیچ زنی امکان دسترسی بدان نیست… رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم عظمت و ارج او را اعلام داشته و امیرالمۆمنین علیه السلام به چشم بزرگی بدو نگریسته و پیشوایان اهل البیت به نظر تقدیس و احترام نگاهش می کنند.

منبع: رحمان ستایش،م. 1391. گفت وگوي ملائكه با حضرت فاطمه. دو فصلنامه حديث پژوهي ، سال چهارم، شماره 7،8-34.

 

7- حضرت فاطمه(س) در کلام علامه شیخ صاوی شعلان:

فاطمه علیهاالسلام برای همه بانوان عالم نمونه ای است، که همچون ماه درخشان بر آسمان هستی پرتو می افکند.

منبع: سایت الکوثر.

 

8-حضرت فاطمه(س) در کلام آیت اللّه سیّد محمد حسین فضل اللّه:

 زمانی که زهرا را به یاد می آوریم، به یاد آرمان رسالت می افتیم.

افرادی در تاریخ وجود دارند که با مرگ به پایان راه می رسند؛ چرا که زندگی شان تنها در هستیِ خودشان خلاصه و محدود شده است؛ ولی افراد دیگری نیز وجود دارند که در فضایی زندگی می کنند که از خلال رسالت امتداد می یابد و فاطمه علیهاالسلام از جمله این گونه انسان هاست.

نمی توان پیامبر خدا را به یاد آورد و از فاطمه زهرا علیهاالسلام یاد نکرد. نمی توان دوره کودکی حسن و حسین و زینب علیهماالسلام را به یاد آورد و فاطمه زهرا(س) را به خاطر نیاورد، به همین سبب است که ما می خواهیم، زهرا در قلوب و عقول ما به مثابه پیام و رسالت اندیشه باقی بماند.

 

9- حضرت فاطمه(س) در کلام آیت الله شهید مطهری:

 «در تاریخ خود اسلام، زنان قدسیه و عالی قدر فراوانند. اما کم تر مردی است که به پای حضرت خدیجه علیهاالسلام برسد و هیچ مردی جز پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و علی بن ابی طالب علیه السلام به پای حضرت زهرا علیهاالسلام نمی رسد. زهرا بر فرزندان خود ـ که امامند ـ و بر همه پیامبران جز خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله وسلم ، افضل هستند، برتری دارد».

منبع: مجموعه آثار شهید مطهری، جلد 19 ص 134.

 

10- حضرت فاطمه(س) در کلام آیت الله ابراهیم امینی:

آیت اللّه ابراهیم امینی، در مقدمه کتاب فاطمه بانوی نمونه اسلام، درباره حضرت فاطمه علیهاالسلام می نویسند: «حضرت زهرا علیهاالسلام بدون شک در رأس مقام بانوان اسلام قرار دارد؛ زیرا او تنها بانویی است که پدرش معصوم، شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده است. محیط پرورش و زندگی زهرا، محیط عصمت و طهارت بوده است.

دوران کودکی خویش را در خانه شخص اوّل اسلام، یعنی پیغمبر برگزیده ای که تحت تربیت مستقیم پروردگار جهان قرار داشت، طی کرد. دوران خانه داری و بچه داری را در خانه دوّمین شخصیّت ممتاز اسلام، یعنی علی بن ابیطالب علیه السلام ، گذراند. در این دوران کوتاه دو پسر معصوم، یعنی حسن و حسین، را تربیت کرد و دو دختر شجاع و فداکار مانند زینب و ام کلثوم، به جامعه تحویل داد. در چنین خانه ای به طور قطع می توان نتایج درخشان احکام و برنامه های اسلامی را آشکارا دید».

منبع: فاطمه زهرا(س) بانوی نمونه اسلام، صفحه 13.

 

11- حضرت فاطمه(س) در کلام  استاد دکتر سیّد جعفر شهیدی:

“نام او فاطمه است. فاطمه وصفی است از مصدر فَطْم، و فطم در لغت عرب به معنی بریدن، قطع کردن و جدا شدن آمده است. این صیغه که بر وزن فاعل است معنی مفعولی می دهد و به معنی بریده و جدا شده است. فاطمه از چیز جدا شده است؟

در کتاب های شیعه و سنی روایتی می بینیم که پیغمبر فرمودند: او را فاطمه نامیدند چون خود و شیعان او از آتش دوزخ بریده اند… باری پرورش زهرا در کنار پدرش رسول خدا و در خانه نبوّت بود؛ آن جا که فرود آمد نگاهِ فرشتگان، و مرکز نزول وحی و آیه های قرآن است… تربیت دینی را هم از آموزگاری چون محمّد فرا گرفت؛ پیغمبری که معلِّم انسان های جهان است و تا جهان باقی است مشعل دین و دانش به نام او فروزان”.

منبع: کتاب زندگانی حضرت زهرا (س) صفحه 7

 

12- حضرت فاطمه(س) در کلام دکتر علی ابراهیم حسن: 

“زندگی فاطمه(س) از صفحات ممتاز و بی نظیر تاریخ اسلام است.، که در آن رگه هایی از عظمت و بزرگواری مشاهده می شود. او همچون بلقیس و کلئوپاترا نیست؛ زیرا عظمت و شکوه آنان با دربارهای باشکوه و ثروت فراوان و چهره زیبا فراهم آمده بود. همچنین او با عایشه هم قابل مقایسه نیست؛ چرا که در فضل و کمالات اخلاقی بر او رجحان داشته و سبب اشتهارش گردآوری سپاه و امارتش بر مردان نبوده است.

فاطمه را هاله ای از حکمت و دانش فرا گرفته است، که این حکمت و دانش از مطالعه کتب فلاسفه و حکما به دست نیامده ؛ بلکه راه کسبش سردی و گرمی ، زیر و بم و حوادث ناگهانی روزگار بوده است. او را جلالت و شکوهی است که از ژرفای دل انسانها پدید آمده و نه از مالکیت و ثروت .”

منبع: فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، ص 32.

 

13- حضرت فاطمه(س) در کلام علامه سیّد شرف الدّین:

«حضرت زهرا علیهاالسلام دارای حجت ها و براهین رسا و کاملی است که دو خطبه آن حضرت این حقیقت را ثابت می کند. همان گونه که قرآن را به دو فرزند خود می آموختند، ایشان را به فراگیری و حفظ این خطبه هاتشویق و ترغیب می نمودند.»

منبع: عبدیانی،ن.1392. ابعاد عفاف در سيره حضرت زهراپژوهش نامه اسلامي زنان و خانواده ، سال چهارم، شماره 9.

 

14- حضرت فاطمه(س) در کلام علامه محمداقبال لاهوری :

 

 

 

 

 

مریم از یک نسبت عیسی عزیز

از سه نسبت حضرت زهرا عزیز

نور چشم رحمة للعالمین

آن امام اولین و آخرین

آنکه جان در پیکر گیتی دمید

روزگار تازه آئین آفرید

بانوی آن تاجدار «هل اتی»

مرتضی مشکل گشا شیر خدا

پادشاه و کلبه ئی ایوان او

یک حسام و یک زره سامان او

مادر آن مرکز پرگار عشق

مادر آن کاروان سالار عشق

آن یکی شمع شبستان حرم

حافظ جمعیت خیرالامم

تا نشیند آتش پیکار و کین

پشت پا زد بر سر تاج و نگین

وان دگر مولای ابرار جهان

قوت بازوی احرار جهان

در نوای زندگی سوز از حسین

اهل حق حریت آموز از حسین

سیرت فرزند ها از امهات

جوهر صدق و صفا از امهات

مزرع تسلیم را حاصل بتول

مادران را اسوهٔ کامل بتول

بهر محتاجی دلش آنگونه سوخت

با یهودی چادر خود را فروخت

نوری و هم آتشی فرمانبرش

گم رضایش در رضای شوهرش

آن ادب پروردهٔ صبر و رضا

آسیا گردان و لب قرآن سرا

گریه های او ز بالین بی نیاز

گوهر افشاندی بدامان نماز

اشک او بر چید جبریل از زمین

همچو شبنم ریخت بر عرش برین

رشتهٔ آئین حق زنجیر پاست

پاس فرمان جناب مصطفی است

ورنه گرد تربتش گردیدمی

سجده ها بر خاک او پاشیدمی

منبع: خبرگزاری فارس.

 

15- حضرت فاطمه(س) در کلام استاد عبدالزّهراء:

“هنگامی که می خواهیم درباره حضرت زهرا ـ که نهال پیامبری و درخت امامت است ـ سخن گوییم، ابعاد مجسّم شده رسالت اسلامی در زوایای گوناگون شخصیت حضرتش برایمان جلوه گر می شود و به دنبالش راه می افتیم: «در همسری اش نسبت به علی بن ابیطالب علیه السلام چهره زنده ای که اسلام از پیوند همسری نمونه و مورد رضایت آفریننده ترسیم نموده، جلوه گر می شود و در موضع گیری های قهرمانانه او پس از رحلت پدربزرگوارش، چشم انداز ژرفی را که اسلام در حقوق و وظایف زن مسلمان تعیین کرده است… می بینیم و دیگر جنبه های شخصیت آن حضرت بر این پایه سنجیده می شود”.

 

 

16- حضرت فاطمه(س) در کلام سلیمان کتانی

” سلیمان کتانی نویسنده، شاعر و ادیب مسیحی لبنانی، مولف کتاب ارزشمند فاطمه زهرا زهی در کمان (فاطمة الزهراء وَتَرٌ فی عَمَدٍ) در توصیف حضرت زهرا علیهاالسلام چنین می نویسد:

«فاطمه زهرا علیهاالسلام مقامی والاتر از آن دارد که سندهای تاریخی و روایتی به سوی او اشاره کنند و گرامی تر از آن است که شرح حال گونه ها به جانب وی راهنما باشند. فاطمه علیهاالسلام را همین چهارچوب کافی است که وی دختر محمد صلی الله علیه و آله وسلم و همسر علی علیه السلام و مادر حسن و حسین علیه السلام و بزرگ بانوی جهان است.

فاطمه، ای دخت مصطفی! ای روشن ترین چهره ای که زمین را بر روی دو کتف خود بلند کرد، تو جز دو نوبت برای زمین لبخند نزدی: یک بار در سیمای پدر، آن دم که در بستر آرمیده بود و تو را مژده قرب وصل می داد لبخند زدی. و لبخندی دیگر، بدان هنگام گرداگرد لبان تو می گردید که جان بر لب داشتی و واپسین دم خویش را فرو فرستادی …. تو همیشه با محبت زیست کردی، تو با پاکی و پاکدامنی زیستی، ای پاکیزه ترین مادری که دو ریحانه زادی و پروردی و بر قامت آن دو جامه ای از خز بخشندگی پوشاندی…. تو زمین را همراه با لبخندی استهزا آمیز رها کردی و به ابدیت پیوستی، ای دختر پیامبر ! ای همسر علی ! ای مادر حسن و حسین، و ای بزرگ بانوی بانوان همه جهانها و اعصار.

 جای دیگر می نویسد: «قهرمانی نیرویی نیست که مستند به تن و بازو باشد، یا مستند به تاج و تخت؛ بلکه قهرمانی چیزی است که منطق، عقل، رشد و فهم را به کار گیرد؛ آن گاه هدف ها را تعیین کند و برنامه را ترسیم نماید و قهرمانی زهرا علیهاالسلام چیزی جز این معنی بزرگ نبود. از این رو از هر چه عامل روشنایی دیگران می شد بهره گرفت، بی آن که بازوان ناتوان و نزار، و پهلوی لاغر و نحیف وی در این خواست او مؤثّر باشد. “

 

17- حضرت فاطمه(س) در کلام ماسینیون محقق فرانسوی

” مستشرق و پژوهشگر معروف فرانسوی که مدتی از عمر خود را وقف شناخت حضرت فاطمه زهرا(س) کرده و رساله ای[1] را نوشته که در آن نکته های جالبی را بیان نموده است. کتاب ایشان در رابطه به واقعه مباهله یهودیان نجران با پیامبر است.وی می گوید: وردها و دعاهای ابراهیم از وجود دوازده نور که منشعب از فاطمه(س)  هستند خبر می دهد… تورات موسی از آمدن محمد(ص) و دختر پر برکت او و دو آقازاده به مانند اسماعیل و اسحاق(حسن و حسین) نوید می دهد… و انجیل های عیسی(ع) از آمدن احمد نوید می دهد و نیز بشارت می­دهد که دختر پر برکتی خواهد داشت که دو پسر به دنیا می آورد.”

(یابنده جهرمی، 1392، ص102).

[1]شخصیات قلقه عبد الرحمن بدوی و ضمیمه‌ی آن «المباهله» تألیف لویی ماسینیون چاپ میلان به سال 1944، ص 179.

 

اوراد و دعاهای ابراهیم (ع) از وجود دوازده نور که منشعب از فاطمه هستند خبر می‏دهد.

 

18- حضرت فاطمه(س) در کلام حافظ ابونعیم اصفهانی :

و از پرهیزگاران برگزیده و از برگزیدگان خداترس حضرت فاطمه _ که خداوند از او خشنود باشد_ را می توان نام برد . او بانویی پاکدامن ، پاره تن پیامبر، نزدیکترین فرزند پیامبر خدا به قلب و روان حضرت و نخستین کسی بود که پس از رحلت پیامبر بدو ملحق گردید. او به دنیا و نواخت هایش بی توجه بود و به بی ارزشی و زشتی های دنیا و آفاتش آگاه بود.

منبع: فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، ص 30.

 

19- حضرت فاطمه(س) در کلام عبد الحمید بن ابی الحدید:

فرستاده خدا فاطمه را بیش از آنچه که در مخیله مردم می گنجید تکریم و تعظیم می نمود. تکریمی بیش از آنچه که یک پدر نسبت به دخترش روا می دارد. آنقدر این تکریم بزرگ بود که از دوستی و محبت پدران در حق فرزندانشان فراتر بود.

پیامبر خدا در محافل مختلف، اعم از خصوصی و عمومی به کرّات می فرمود:

إِنَّهَا سَيِّدَةُ نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ وَ إِنَّهَا عَدِيلَةُ مَرْيَمَ بِنْتِ عِمْرَانَ وَ إِنَّهَا إِذَا مَرَّتْ فِي اَلْمَوْقِفِ نَادَى مُنَادٍ مِنْ جِهَةِ اَلْعَرْشِ يَا أَهْلَ اَلْمَوْقِفِ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ لِتَعْبُرَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ.

او بانوی بانوان جهان و همتای مریم دختر عمران است . او کسی است که هنگام عبور از صحرای محشر، منادی از جانب عرش خداوندی ندا سر می دهد که اهل محشر دیده فرو نهید تا فاطمه دخت پیامبر از صحرا مرور کند.

که مستند کلام ما احادیث صحیحی است که در این زمینه وارد گردیده و از زمره اخبار ضعیف نمی باشد ؛ تا گرد اشکال و ایراد دامنگیرش شود. همچنین ، همسری فاطمه برای علی به دست پیامبر خدا صورت نگرفت مگر پس از آنکه خداوند در آسمانها به شهادت ملائکه آن دو را به همسری یکدیگر درآورد.

پیامبر خدا به تکرار می فرمود :

یوذینی ما یوذیها و یغضبنی ما یغضبها، و انها بضعة منی یریبنی ما رابها

مرا آزار دهد هر آنچه که او را بیازارد، و به خشمم آورد هر آنچه را که او را خشمگین نماید، و او پاره تن من است. و مرا تکذیب نموده هر که او را تکذیب کند.

منبع: فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، ص30.

 

20- حضرت فاطمه(س) در کلام علامه اربلی:

 سروش گفتار خود را ذکر فاطمه(س) قرار می دهیم که این نسب از پرتو افشانی انوار او نورانی تر، و فخر و مباهات به سبب عظمت او برای این نسب حاصل شد.

نسب او بر دیگر انساب به بزرگی او برتری یافت و به شکوه جایگاه و ارزش او رنگی از شرافت گرفت.

او چراغدان نبوّت است، که به یُمن وجودش مروارید های نبوّت نورانی شده و پرتو افشانی می کنند. به ابرهای باران زای بزرگواری او زمین پاک و بی آلایش شد.

علیامخدّره ای است که مراتب بزرگی، بلند مرتبگی، مناصب، نواختها، خانواده، منسبهای نور و مجدش برتر از هفت آسمان است.

بلند نظری که نَسَبی رفیع دارد، شریفی که از نظر حَسَب بزرگوار است. طاهره ای است که از دامنی پاک متولد گردیده و زهرایی است که فرزندان نورانی دارد. بانوی بانوان به اجماع درست کرداران است.

او بهترین بهترین هاست، سومین از خورشید و ماه ، دُخت بهترینِ مردم ، مام ائمه غُرر، پاک و دور از هر گناه و آلودگی، برگزیده و انتخاب شده به کوری چشم منکرین و کافرین، مزیّن به جواهر مجد و بزرگی، جای گرفته در ستیغ رتبه های کمال، برتری داده شده بر مردان و زنان، که درود خداوند بر او و پدر و شوی و فرزندان آقامنش و نجیبش باد.

او وارث نبوّت و کتاب الهی است، که سلام و عظمت و بزرگی و کرامت از آن او باد.

او فرزند نبوّت، شیر خوار پستان کرم و اُبّوت، گوهر صدف فخر و مباهات، تلألؤ خورشید روز، فتیله چراغداران نور، برگزیده شرافت و بزرگی، میانه گردنبند وجود، مرکز دایره مباهات، هاله ماه عمل خیر، ستاره ای پرفروغ، چهره درخشنده بزرگوار و بزرگ منشی، بلند مرتبه، سالک مدارج بزرگی، صاحب رفعت و شان در آسمان، درخشش نورانی، بی نیاز از تعریف و نام ، نور دیدگان پدر، سکینه قلب مادر، مزیّن به گوهر های برتری، بیزار از زخارف دنیوی، بنده خدا، بانوی بانوان و جمال پدران و شرف فرزندان است.

آدم ابوالبشر به مقام او بر خود بالیده، نوح بر رفعت شانش اذعان نموده، ابراهیم بر وجود او در نسلش افتخار کرده و اسماعیل بر اینکه او در ذریه اش جای داردبر اسحاق فخر فروخته است.

او ریحانه محمد(ص) در میان خانواده اش بود. در فخر و بزرگواری کسی جز شکست خورده با او کوس برابری نمی زند. حقّ او را جز ضعیف الرأی منکر نیست و جز مغبون از سر اخلاص از او روی بر نمی تابد.

منبع: فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، ص 32.

 

21- حضرت فاطمه(س) در کلام علامه خبیر ابن شهر آشوب مازندرانی (رحمت خدا بر او باد):

او صدیقه است به رفتارش، مبارکه است به حالاتش، طاهره است به کردارش، زکیّه است به انصافش، رضیّه است به گفتارش، مرضیه است به دلالت هایش، محدثه است به شفقتش، آزاده است به بخشندگیش و خانم است به صدقاتش.

او همچون دژی است استوار به مکان، پاکدامن به زمان، زهرا به احسان، مریم کبری به عفاف، فاطم و پوشنده به اسرار، فاطمه به اِکرام، نوریّه به گواهی و شهادت، سماویّه به عبادت، حانیه به پارسایی و عذرا به ولادت.

او زاهدی برگزیده، بنده بخشنده، شب زنده داری والا، فرمانبری پاکدامن، پیشوای زنان و محبوب حبیب خدای رحمان است. او برگزیده خدای رحمان است، که از دژبانان جنّت به سبب عفافش چهره پنهان می دارد. او برگزیده خدای رحمان، دخت منتخب رسولان، نور چشم آقای آفریدگان، حلقه اتصال زنان جهان، مظلوم به درگاه خداوندی به روز جزا، میوه درخت نبوّت، مام پیشوایان و شادابی قلب شفیع امّت است.

او نوری صاحب حرمت، نجیب زاده ای با حشمت، بخشنده ای زیر گنبد سبز، فرشته ای انسان وَش، دوشیزه ای پاکدامن، سرور زنان، وارث ختمی مرتبت، همتای حیدری صولت، فاطمه زهرا، صدیقه کبری، روح و روان مصطفی، حامل مصائب بی آه و مالک درخت طوبی است، که در شأن او و همسر و فرزندانش سوره هل اتی فرود آمده است.

او دخت نبی، همسر وصی، مام دو بزرگوار، اصل ائمه گرام، بانوی بانوان به هر دو سرا، زوجه مرتضی، مادر مجتبی، دختر مصطفی، بانوی مفقود الاثر، کریم ستم دیده و شهید، بانوی دلیر، خواهر مریم، دخت محمد اکرم، بر کنار از هرگونه شّر، آگاه برخیر، ستوده شده در انجیل، موصوف به بخشندگی و تعظیم، درّ شاهوار صاحب وحی و تنزیل، نیاک او خلیلی، ستایشگرش جلیل، مصاحبش مرتضی به فرمان جبرئیل است.

منبع: فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، ص 33.

 

22- ​حضرت فاطمه(س) در کلام محقق شهید حاج ملا محمد باقر صاحب ” خصائص الفاطمیه “:  

پاک و منزّه است خداوندگاری که آسمانها را برافراشت و از دل زمین دانه رویانید. خدایا! تو آن ذاتی هستی که نامی از اسامیت را آفریدی و آن را از نورت جدا ساختی.

آنگاه، نامت را به نورت ارزانی داشتی تا جلوه ای از ذات تو باشد و آن را عصاره تمامی اسامیت قرار دادی تا آن نور بنیان سرور و بانوی کنیزکانت (بندگان زن) باشد و در عرش برین ندا سر دادی:

من فاطرم و او فاطمه است، که به نور او اشیاء از نخستین تا به آخرین پدید آمده است.

اسم او اسمت، نورش نورت و ظهور و بروزش ظهور و بروزت می باشد معبودی جز تو نیست، که هر کمال و بزرگی به زیر سایه تو موجود است و هر وجودی در ظلّ وجود تو متنعّم است.

تا دست به آفرینش زدی او را از هر سیاهی و کدورتی که دامنگیر بشریت می گردد پاک نمودی و سستیهای لازمه این عنصر خاکی را از وی زدودی و او را از تمامی منقصتها دور داشتی، بدانسان که او مجموعه ای از خصلتهای مورد پسند درآمد، که عقول از ادراکش در لابه و مردم از درک کُنه معرفتش ناتوانند.

او مام سبطین، بزرگترین حجّت خدا بر بندگان، ریحانه بهشت برترین، کلمه تقوا و پرهیزکاری، دستاویزی محکم، پرده عفاف خداوندی، بزرگ سعادتمند، مریم کبری، نماز نیم روز، ملکی در قالب انسانی است که جهان آفرینش از آغاز به شناخت او به گردش در آمده است.

چگونه سجایای او را به شمار آوریم و فضائل بیرون از شمارشش را بیان کنیم؟! او دوشیزه پاکدامن، آزادمنشی رو سپید، مام بابش و بانوی فرزندان و شیعیانش، ملکه فرستادگان خدایش، صدیقه کبری، فاطمه زهرا(س) است.

منبع: فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، ص 34.

 

23- حضرت فاطمه(س) در کلام  دکتر علی شریعتی 

خواستم بگویم: فاطمه دختر خدیجه ی بزرگ است.

دیدم كه فاطمه نیست.

خواستم بگویم كه: فاطمه دختر محمد (ص) است.

دیدم كه فاطمه نیست.

خواستم بگویم كه: فاطمه همسر علی است.

دیدم كه فاطمه نیست.

خواستم بگویم كه: فاطمه مادر حسنین است.

دیدم كه فاطمه نیست.

خواستم بگویم كه: فاطمه مادر زینب است.

باز دیدم كه فاطمه نیست.

نه، این ها همه هست و این همه ی فاطمه نیست.

فاطمه، فاطمه است.

منبع: کتاب فاطمه فاطمه است، دکتر علی شریعتی.

 

24- حضرت فاطمه(س) در کلام آیت الله جوادی آملی

دربارهٴ حضرت زهرا سخن گفتن سَهل و ممتنع است، سُهولتش برای فراوانی فضیلت است و امتناع و صعوبت آن برای عمق و ژرفای غیر قابل غوص و شنای ایشان می باشد.

در اُسوه قرار دادن آن بانو فرقی بین زن و مرد نیست؛

یعنی مردانِ سالکِ کوی وَلا موظف‏ اند به آن حضرت (علیهاالسلام) اقتدا نمایند چنان‏که زنان سالک کوی صفا مکلف اند به حضرت امیرالمؤمنین(علیه ‏السلام) تأسّی نمایند. زیرا بسیاری از وظایف دینی مشترک بین زن و مرد است که مهم ترین آن ها را عقائد، علوم، فضایل نفسانی تشکیل می دهد و در وظایف اختصاصی نیز هر کدام از آن دو معصوم، همتایِ هم دستورهای لازم داده اند.

چنین انسان کامل مظهر مِهر و قهر خداوند می شود که رضای او بمنزلهٴ رضای پیامبر گرامی(صلی الله علیه و آله و سلم) و در نتیجه به مثابهٴ رضای خداوند است و غضب او به منزلهٴ غضب رسول مکرّم (صلی الله علیه و آله و سلم) و در نتیجه به مثابه خشم خدای سبحان خواهد بود.

وجود مبارک حضرت امير(سلام الله عليه) اين تعبير را دارد که امت اجماع کرده است بر هضم حق مسلّم صديقه کبري (سلام الله عليها). اين چه عظمتي است که براي برداشتن يک بانويي، امت بايد اجماع کند تا او را انزواي سياسي بدهند!

چهره زهرا (س) مظهر عطوفت رحمانی و رأفت یزدانی است.
زهرا(س) نه تنها اسوه زنان و رهبر نسوان است، بلکه امام مردان و زعیم قاطبه نیکان است.
چون فاطمه(س) مظهر رضای الهی و غضب ربوبی است، بنابراین تمام اوصاف انسانی با معیار رضا و غضب فاطمه (س)  بررسی می‌شود.
چهره تابناک زهرا(س) در تحمل مشکلات و پذیرش مصائب، به حدی پرصلابت است که گویا وجودش را با بنیانی سربی پی‌ریزی نموده و هیچ مصیبتی نمی‌تواند آن را متزلزل و دگرگون سازد.

منبع: سرچشمه اندیشه، ج 2، ص 103 تا 107.

 

25- حضرت فاطمه(س) در کلام  خطیب بغدادی

خطیب بغدادی، احمد بن علی مورخ و محقق قرن پنجم، در تاریخ معروف خود، ” تاریخ بغداد او مدینه الاسلام ” در قسمت شرح حال حسین ابن معاذ، با سند های خاص خود از عائشه نقل می کند که از پیامبر اسلام نقل کرده است:

“هنگامی که هنگامه روز محشر برپا می گردد، ندا در می دهند که ای انبوه مردم! سر های خود را پائین تر بگیرید تا فاطمه ، دختر پیامبر اسلام عبور کند.”

و در نقل دیگری آورده است: ندا دهنده ای در روز محشر ندا در می دهد: چشمان خود را بپوشانید تا فاطمه(س) دختر محمد(ص) عبور کند.

منبع: الاسلام و الشيعه، محمود شهابي، ج 1، ص 212.

 

26- حضرت فاطمه(س) در کلام  مسلم بن حجاج قُشیری

مسلم بن حجاج قُشیری یکی از ارباب صحاح شش گانه در صحیح معروف خود می گوید: ” فاطمه پاره تن پیامبر است. پیامبر را می رنجاند کسی که او را رنجانده باشد و پیامبر را خوشحال می سازد کسی که زهرا را خوشحال کرده باشد.”

منبع: کتاب صحیح مسلم.

 

27- حضرت فاطمه(س) در کلام تِرمِذی

ترمذی  یکی دیگر از ارباب سنن در صحیح خود در این باره می گوید:

از عایشه سوال شد کدام یک از مردم، محبوب ترین افراد در نزد رسول خدا بودند؟ گفت: فاطمه، پرسیده شد: از مردان؟ گفت: همسرش علی(ع).

منبع: الاسلام و الشیعه، محمود شهابی.

 

28- حضرت فاطمه(س) در کلام محمد بن اسماعیل بُخاری

بخاری، ابو عبدالله محمد بن اسماعیل در صحیح معروف خود نقل می کند، که پیامبر اسلام(ص) فرمودند:

” فاطمه پاره تن من است. هرکس که او را به غضب وادارد مرا خشمناک ساخته است ” .

” فاطمه پاره تن من است، هر آن کس که او را به غضب وادارد مرا ناخشنود کرده است.

” فاطمه بانوی زنان بهشتی است .”

منبع: جزء پنجم، ص 17 باب فضائل صحابه ( چاپ مکه به سال 1376)

ج 3، ص 146 و جزء چهارم ص 203.

 

29-حضرت فاطمه(س) در کلام علامه سید محمد حسین طباطبایی(ره)

 

در مورد کوثر، نظر ها و گفتگوها فراوان است. ولی آیه شریفه کوثر، خالی از دلالت بر فاطمه، و ذریه او نیست. در این صورت، این آیه میتواند یکی از خبر های غیبی قرآن باشد. خداوند متعال نسل زهرا (س) را آنچنان فراوان نموده که هیچ نسلی نمی تواند با آن برابری و مقابله کند. با وجود آن همه مصایب و حوادثی که بر این نسل وارد آمده و جمعیت های آنان را در کشتارهای بزرگ از میان برد، باز نسل پاک و طیّب او در کثرت و وفور قرار دارد.

30- حضرت فاطمه(س) در کلام ابو سعید خُدری

فاطمه عزیزترین فرد نزد رسول خدا

«أَبُو سَعِيدٍ الْخُدْرِيُّ قَالَ: كَانَتْ فَاطِمَةُ مِنْ أَعَزِّ النَّاسِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَدَخَلَ عَلَيْهَا يَوْماً وَ هِيَ تُصَلِّي فَسَمِعَتْ كَلَامَ رَسُولِ اللَّهِ ص فِي رَحْلِهَا فَقَطَعَتْ صَلَاتَهَا وَ خَرَجَتْ مِنَ الْمُصَلَّى فَسَلَّمَتْ عَلَيْهِ فَمَسَحَ يَدَهُ عَلَى رَأْسِهَا وَ قَالَ يَا بُنَيَّةِ كَيْفَ أَمْسَيْتِ رَحِمَكِ اللَّهُ عَشِّينَا غَفَرَ اللَّهُ لَكِ وَ قَدْ فَعَلَ».

ابو سعید خدری ره گفت: «حضرت فاطمه(ع) در نزد رسول خدا(ص) عزیز ترین مردم بود، زمانی رسول خدا ص) بر فاطمه(ع) وارد شد در حالی که نماز می کرد، چون آوای پیغمبر اکرم(ص) را شنید نماز را قطع کرد و از جای نماز بیرون آمد و بر حضرت سلام فرستاد، رسول خدا(ص) بر سر مبارک فاطمه(ع) دست کشیده و فرمود: ای دختر جانم، شب را چگونه گذراندی؟ به ما شام ده خدایت بیامرزد که تو را آمرزیده است».

منبع: بحار، ج43، ص40.

 

31- حضرت فاطمه(س) در کلام حضرت آیت الله شیخ محمد تقى مصباح يزدى 

 جايى كه عارفى چون حضرت امام(ره)، با آن عظمت علمى و مقام معنوى‏اش، از درك حتى گوشه ‏اى از مقامات حضرت زهرا عليهاالسلام اظهار عجز و ناتوانى می كند و قلمرو خيال و عقل بشر را بسى فروتر از قله‏ى قدر و منزلت حضرتش معرفى می نمايد، از ديگران چه برخواهد آمد: آن جا كه عقاب پر بريزد / از پشه ى لاغرى چه خيزد؟!

در روایتی مرحوم کلینی نقل می کند: امیرالمومنین علیه السلام بعد از دفن همسرش فاطمه علیها السلام رو به سمت قبر رسول الله صلی الله علیه و اله کرد و عرضه داشت: یا رسول الله در فراق فاطمه ات، صبر ندارم. آری علی بن ابی طالب علیه السلام که 25 سال صبر کرد و فرمود: «صبرت و فی العین قذی و فی الحق شجی» و در تمام جنگ ها مقاومت نمود، بعد از شهادت همسرش می گوید، صبرم تمام شده است. سپس به پیامبر صلی الله علیه و اله عرض می کند: دخترت به تو خبر خواهد داد که چگونه امت تو در نابودی او دست به دست هم دادند.

عبدالله بن عجلان سكونى مي گويد:

از حضرت باقر عليه السلام شنيدم كه مى فرمود:

« خانه على و فاطمه از حجرات رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم است و سقف خانه شان عرش پروردگار جهانيان است و از درون خانه آنان روزنه  بازى به سوى عرش است كه معراج وحى مى باشد و ملائكه صبح و شب و در هر ساعت و هر لحظه بر آنان هبوط مى كنند، ورود و خروج افواج ملائكه از آنان قطع نمي شود مگر اينکه گروهى فرود مى آيند و گروهى بالا مى روند.

 یکی از ويژگى هاى منحصر به فرد حضرت فاطمه(سلام الله علیها) كه هيچ يك از اولياء و اوصياء، حتى امامان و پيشوايان پاك اسلام (صلوات الله عليهم اجمعين) آن را دارا نبودند، آن است كه حضرت رسول بر دستهاى حضرت زهراء بوسه زده است؛ نه يكبار، بلكه چندين بار، نه در يك جا بلكه در جاها و مواضع گوناگون.

 

32- حضرت فاطمه(س) در کلام آیت‌الله عظمی حاج سید محمد رضا گلپایگانی

«گریه بر سیدالشهدأ (علیه السلام) تولّی است اما گریستن در عزای حضرت زهرا (سلام الله علیها) هم تولّی و هم تبرّی است».

 

 

33- حضرت فاطمه(س) در کلام حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی 

 وصیت حضرت زهرا نیز دارای رموز است و این بی نشانی قبر این بانو معنا و مفهوم بسیاری دارد و نشان دهنده غربت و مظلومیت این بانو محسوب می شود.

 

34- حضرت فاطمه(س) در کلام حضرت آیت الله شیخ محمد تقی بهجت

 

در آن وصیتش [که شبانه دفن شود] چه کارها کرد؟! با آن وصیت ثابت کرد که حق با اوست. حقانیت خودش را با وصیت ثابت کرد. این خیلی کار [بزرگی] است. کار انبیا است؛ کار معمولی نیست.

 

35- محی الدین ابن عربی

«صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علَی الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة، صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ، مطلع الأنوارِ العلویّةِ، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة، النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار، ثمرة شَجَرة الیقین، سیدة نساء العالمین، المعروفة بالقَدْر، المجهولةِ بِالْقَبرِ، قُرّةِ عین الرَّسولِ، الزَّهراءِ البتول، علیها الصّلوة و السّلام».

درود و تحيّات بى شائبه حضرت خداوند و فرشتگان او و حمل‏ كنندگان عرش او و جميع عالم آفرينش و نيز درود خداوند بر آن جوهر قدسی باد كه با تجرد قدسيه در هيئت انسانی عالم بشريت را زينت داده، آن حقيقت طاهره خود صورت نفس كلى و جواد عالم عقلى است كه در صورت بشری، پاره تن حقيقت احمدى و مشرق انوار علوم علوى و سرچشمه اسرار مكنونه فاطمى و آزادكننده دوستاران خویش از آتش جهنم است. آن جوهره قدسيه میوه درخت یقین، سرور زنان عالمین كه قدر مراتب فضائلش معروف و قبرش مجهول؛ نور ديده حضرت رسول بنام نامى و لقب گرامى زهراء بتول عليها الصلاة و السلام است.

منبع: کتاب زندگانی حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیها، حسین عماد زاده.

 

36- محدث خبیر مرحوم آیت الله حائری شیرازی:

به جانم سوگند ، که از درک او هر انسان عارفی باز می ماند و هر ستاینده و شمارشگری در وصف و شمارش اوصاف او ناتوان است. هرکس به فضائل او معترف و بر درب کعبه علم و ادب و بخشش او معتکف است. خداوند تبارک و تعالی در اوصاف  فضل و شرف اصلش او را کامل ترین از دیگر نفوس قرار داد. همچنین است حال او در پاکی اصل و اخلاق پسندیده و حکم الهیه. صبح نبوت به طلعت پسندیده و روشنایی رشیده اش گسترده شد. او را کمالات انسانی و ملکات نفسانی می باشد ، گویا طینت او را به آب حیات و چشمه فضل در حظیره القدس عجین نموده اند. فاطمه نور حق و سرّ راستی و نشانه عدل است، که بلند تر باد مجد و کرمش و مستدام باد احسان و نیکی هایش. او در بیستم جمادی الآخر، به سال پنجم از بعثت نبوی قدم بر بسیط خاک نهاد.

منبع: کتاب فاطمه زهرا(س) سرور دل پیامبر(ص)، صفحه 180.

 

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن