دلائل افضلیت حضرت فاطمه علیها السلام ( بخش دوم: فضیلت حسبی )

عنوان: دلائل افضلیت حضرت فاطمه علیها السلام (بخش دوم: فضیلت حسبی)

نویسنده: هاشمی، سیدشفیع؛

مجله: صراط » زمستان 1395 – شماره 14 ‏(36 صفحه – از 31 تا 66)


چکیده:

فاطمه‌ السلام علیها علاوه بر «فضیلت نسبی»» در مقام «فضیلت حسبی» نیز بر دیگران افضل است. دلایل نقلی» عقلی و اجماع امت به این امر گواه می‌دهند؛ دلائلی که در این مقاله خواهند آمدء فضائل و برتری‌هایی را مخصوص حضرت زهرا السلام علیها دانسته و تنها او را متصف به این اوصاف می‌داندء پس موقعیّت انحصاری حضرت السلام علیها ایجاب می‌کند که به دلیل برتری حسبی یاد شده» الگوی مناسبی برای امّت اسلامی باشد.(احزاب‌: 33)

ابن عساکر روایت می‌کند:

«أبی سعید الخدری عن أم سلمه رضی الله عنها قالت نزلت هذه الایة فی بیتی إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل‌البیت ویطهرکم تطهیرا قلت یارسول الله ألست من أهل‌البیت قال إنک إلی خیر إنک من أزواج رسول الله صلی الله علیه وسلم قالت وأهل‌البیت رسول الله صلی الله علیه وسلم وعلی وفاطمة والحسن والحسین رضی الله عنهم أجمعین هذا حدیث صحیح»؛ (ابن‌عساکر، 1406، 1: 105- 106)

ابی سعید خدری از حضرت ام‌المؤ‌منین ام‌سلمه رضوان الله تعالی علیها روایت کرد و گفت:

این آیه در منزل من نازل شد به این معنا که همانا خداوند اراده فرمود:

تا از شما اهل‌بیت پلیدی‌ها را دور کند و به نحو خاصی مطهر گرداند. پس با توجه به روایاتی که می گوید قیاس اهل‌بیت با دیگران جایز نیست چون هم سان یکدیگر نیستند، روشن می‌گردد که حضرت فاطمه (س) در برتری با دیگران قابل قیاس نیست، حتی بحث افضلیت نیز صحیح نخواهد بود؛ زیرا مقام محبت، اجابت و طهارت قرآنی فاطمه (س) اقتضا می‌کند که او با زنان و بانوان هاشمی یا آل انبیاء سنجیده شوند که بین آنها همسانی خانوادگی وجود دارد در فرض این مقامات بحث برتری قابل مباحثه است اما کسی که به بیت نبوت هرگز ربط نسبی ندارد و در کمال حسبی نیز به همان نسبت دور است چگونه می‌تواند طرف قیاس قرار گیرد این مانند این است که مردم را با جزء رسول الله (ص) مقایسه کنیم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن